Selasa, 12 Februari 2013

kidney disease

sebagai jururawat saya rasa terpanggil untuk bercerita mengenai penyakit-penyakit yang pernah saya belajar di kolej untuk pengetahuan kita bersama.

orang kata kalau ade ilmu baik dikongsikan bersama-sama dengan orang lain supaya ilmu kita bertambah pahala pun bertambah hehe

hari ini saya nak bercerita tentang SAKIT BUAH PINGGANG. why?? sebabnya saya kerja di wad buah pinggang so sedikit sebanyak adalah beberapa perkara yang saya tau dan boleh dikongsi bersama :)

rasanya semua tau kan bentuk buah pinggang masing-masing? yup yang macam bentuk kacang merah itu lah bentuk buah pinggang kita.


same right but don`t get confused because this picture is a cut section of the real kidney

sebenarnya sakit buah pinggang ini banyak stage tapi saya akan focus pada 2 stage ini iaitu

1) chronic kidney disease
2 ) end stage renal failure ( ESRF )
.
.
.
.
.
.
.
.


Apakah penyakit buah pinggang kronik (CKD)?

Penyakit buah pinggang kronik termasuk keadaan yang merosakkan buah pinggang anda dan mengurangkan keupayaan mereka untuk memastikan anda sihat dengan melakukan pekerjaan yang disenaraikan seperti membuang sisa kumbahan dalam bentuk air kencing. 

Jika penyakit buah pinggang semakin teruk, sisa boleh membina ke tahap yang tinggi dalam darah anda dan membuat anda rasa sakit.

Anda mungkin mengalami komplikasi seperti tekanan darah tinggi, anemia (darah rendah), tulang lemah, kesihatan pemakanan miskin dan kerosakan saraf. Juga, penyakit buah pinggang meningkatkan risiko anda mempunyai penyakit saluran jantung dan darah.

Masalah-masalah ini mungkin berlaku secara perlahan-lahan dalam tempoh masa yang panjang. Penyakit buah pinggang kronik boleh disebabkan oleh kencing manis, tekanan darah tinggi dan gangguan lain.

Pengesanan awal dan rawatan masih boleh menyelamatkan penyakit buah pinggang kronik daripada menjadi lebih teruk.


Apa yang menyebabkan CKD?

Dua punca utama penyakit buah pinggang kronik adalah diabetes dan tekanan darah tinggi, yang bertanggungjawab untuk sehingga dua pertiga kes.

Diabetes berlaku apabila gula darah anda adalah terlalu tinggi, menyebabkan kerosakan kepada banyak organ-organ di dalam badan anda, termasuk buah pinggang dan jantung, serta saluran darah, saraf dan mata.

Tekanan darah tinggi,berlaku apabila tekanan darah anda terhadap dinding saluran darah anda bertambah. Jika tidak terkawal, atau kurang dikawal, tekanan darah tinggi boleh menjadi punca utama serangan jantung, strok dan penyakit buah pinggang kronik.

Juga, penyakit buah pinggang kronik boleh menyebabkan tekanan darah tinggi.


Syarat-syarat lain yang memberi kesan kepada buah pinggang adalah:
Glomerulonephritis, sekumpulan penyakit yang menyebabkan keradangan dan kerosakan kepada unit-unit penapisan buah pinggang. Gangguan ini adalah jenis ketiga yang paling biasa penyakit buah pinggang.

Mewarisi penyakit, seperti penyakit buah pinggang polisistik, yang menyebabkan sista besar untuk membentuk di dalam buah pinggang dan merosakkan tisu sekitarnya.
Malformasi yang berlaku sebagai bayi terbentuk dalam rahim ibunya. Sebagai contoh, penyempitan boleh berlaku yang menghalang aliran keluar biasa air kencing dan menyebabkan air kencing mengalir balik sehingga buah pinggang. Ini menyebabkan jangkitan dan boleh merosakkan buah pinggang.
Lupus dan lain-lain penyakit yang memberi kesan kepada sistem imun badan.

• Halangan yang disebabkan oleh masalah seperti batu karang, tumor atau kelenjar prostat membesar pada lelaki.
berulang jangkitan kencing.
 


Apakah gejala CKD?

 
Kebanyakan orang mungkin tidak mempunyai apa-apa gejala yang teruk sehingga penyakit buah pinggang mereka maju. Walau bagaimanapun, anda mungkin merasakan bahawa anda:

berasa lebih letih dan mempunyai tenaga yang kurang
mempunyai masalah untuk menumpukan perhatian
mempunyai selera makan yang miskin
mempunyai masalah tidur
telah kekejangan otot pada waktu malam
telah bengkak kaki dan buku lali
mempunyai keadaan bengkak di sekitar mata anda, terutamanya di waktu pagi
mempunyai kering, kulit gatal
perlu untuk membuang air kecil lebih kerap, terutama pada waktu malam.


Sesiapa sahaja boleh mendapat penyakit buah pinggang kronik pada sebarang usia. Walau bagaimanapun, sesetengah orang lebih berisiko daripada yang lain untuk mempunyai penyakit buah pinggang. Anda mungkin mempunyai peningkatan risiko untuk penyakit buah pinggang jika anda:

mempunyai diabetes
mempunyai tekanan darah tinggi
• mempunyai sejarah keluarga penyakit buah pinggang kronik
lebih tua


macam yang semua tahu kalau tidak dirawat penyakit buah pinggang akan menjadi lebih teruk dan membawa kepada end stage renal failure (ESRF) dimana buah pinggang anda tidak dapat berfungsi dan hanya terdapat 3 cara untuk mengubatinya.

saya akan berkongsi mengenai end stage renal failure pada post akan datang so stay tune because you will surprice when you read about it :) babai

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...